Przejdź do treści

Jak serwisować rower elektryczny? Harmonogram prac serwisowych

Jeżeli zastanawiasz się, jak dbać o swój rower elektryczny, koniecznie sprawdź nasz harmonogram prac serwisowych, który dokładnie opisujemy w tym artykule. Dowiesz się z niego, które czynności należy wykonać przy określonym przebiegu lub w konkretnym momencie eksploatacji. Wszystko po to, abyś swoim bezproblemowym e-bikiem cieszył nie przez rok czy dwa, ale nawet siedmiokrotnie dłużej.

Jeżeli zastanawiasz się, jak dbać o swój rower elektryczny, koniecznie sprawdź nasz harmonogram prac serwisowych, który dokładnie opisujemy w tym artykule. Dowiesz się z niego, które czynności należy wykonać przy określonym przebiegu lub w konkretnym momencie eksploatacji. Wszystko po to, abyś swoim bezproblemowym e-bikiem cieszył nie przez rok czy dwa, ale nawet siedmiokrotnie dłużej.

Picture of Marcin Świder
Marcin Świder

28 maja 2024

Jak serwisować rower elektryczny?
W tym artykule:

Potrzebujesz lepszej baterii?

Zamontuj Baterię City Lion do E-bike
i zwiększ zasięg swojego roweru elektrycznego!

Rower elektryczny, jak każde urządzenie mechaniczne, wymaga określonego harmonogramu serwisowego. Jego przestrzeganie niesie ze sobą wymierne korzyści, z których największą jest bez wątpienia przedłużenie żywotności poszczególnych podzespołów, co znacząco obniża koszty eksploatacji. Dlatego już teraz sprawdź, jak serwisować rower elektryczny. 

Czy każdy rower elektryczny serwisuje się tak samo?

Na początku warto wyjaśnić jedną kwestię: otóż nie każdy rower elektryczny serwisuje się tak samo. I nie tyle chodzi tutaj o jego konstrukcję czy markę, ile o przeznaczenie i sposób eksploatacji. 

Podzespoły rowerów elektrycznych, wykorzystywanych intensywnie (np. do pracy czy w sporcie), ulegają przyspieszonemu zużyciu z uwagi na większe obciążenia oraz przebiegi, dlatego wymagają zupełnie innej obsługi serwisowej. Pamiętaj, że harmonogram prac, który prezentujemy w dalszej części tego artykułu, dotyczy wyłącznie e-bajków używanych rekreacyjnie.

Szczegółowy harmonogram prac serwisowych e-bike’a

Regularny i prawidłowy serwis pomaga wydłużyć bezawaryjnego użytkowania roweru elektrycznego nawet o kilka lat. Umożliwia również wymianę na czas drobnych i tanich elementów, co zapobiega większym zniszczeniom. Dlatego dowiedz się, co i kiedy należy robić przy elektrycznym rowerze. 

1. Każdorazowo przed rozpoczęciem jazdy

Sprawdź obudowę akumulatora w poszukiwaniu rys i pęknięć. Pamiętaj, że rozszczelnioną obudowę baterii należy bezwzględnie wymienić lub chociaż profesjonalnie naprawić (np. w punkcie spawania tworzyw sztucznych np. zderzaków). Jednak naprawa obudowy prawdopodobnie będzie wymagała rozebrania baterii, dlatego bezpieczniej jest wymienić ją na nową. Skontroluj również stan styków pod kątem korozji. Doładuj baterię do 100%. 

2. Przy przebiegu 50 km i 500 km

Należy dokręcić: 

  • śruby tarczy hamulcowej,
  • nakrętki silnika w ramie,
  • mocowanie akumulatora.

Mogą się one poluzować w wyniku wstrząsów oraz braku odpowiedniego kleju do gwintów, a także w wyniku odkształceń pod wpływem sił pojawiających się podczas jazdy. Odkręcenie się tych elementów może spowodować groźny wypadek oraz poważne uszkodzenia roweru.

3. Po przejechaniu 250 km

Ponownie dokręcić nakrętki osi silnika oraz dodatkowo wyreguluj naciąg szprych, które układają się pod wpływem momentu obrotowego silnika. 

4. Co każde 3 miesiące

Skontroluj naciąg szprych, delikatnie je naciskając i sprawdzając centrowość kół. Wyciągnij akumulator i uważnie sprawdź stan styków. Zabezpiecz je odpowiednim preparatem (np. bardzo cienką warstwą smaru miedzianego). Przy dynamicznej jeździe należy wymienić Ferrofluid, jeżeli znajduje się on w silniku. 

5. Co pół roku

Nawet jeśli nie szalejesz na swoim ebajku, już najwyższy czas na wymianę chłodzącego Ferrofluidu, ponieważ jego żywotność wynosi maksymalnie 6 miesięcy. 

6. Raz w roku lub co 2000 km 

Jeśli Twój rower posiada bębenek kasety, należy uzupełnić w nim smar. Podczas jazdy często zostaje on wypłukany, co przyspiesza zużycie tego elementu. W silnikach przekładniowych trzeba natomiast wymienić smar, jeśli użytkujemy rower w terenie górzystym lub jeździmy dynamicznie. 

7. Co dwa lata lub po 4000 km 

Wymień gumowe uszczelniacze na osi silnika (simmeringi). Skontroluj i w razie potrzeby wymień łożyska kół. Oznaką ich zużycia jest głośna praca oraz luzy poprzeczne koła. Jeżeli jeździsz rekreacyjnie jest to ostatni moment na wymianę smaru w silnikach przekładniowych. 

8. Przed rozpoczęciem sezonu letniego

Zacznij od sprawdzenia naszego poradnika “Jak przygotować rower elektryczny na na sezon. Jeżeli jeździłeś zimą, przesmaruj bębenek kasety, ponieważ sól drogowa mogła mocno obniżyć parametry smaru. Wykonaj konserwacyjne ładowanie akumulatora, które polega na naładowaniu baterii do pełna, odczekaniu około czterech godzin i przejechaniu rowerem kilkudziesięciu metrów, a następnie ponownym doładowaniu akumulatora. Czynności te należy powtórzyć co najmniej kilkanaście razy, aby przedłużyć żywotność baterii nawet do kilku lat. Sprawdź również stan przewodów oraz ich złącz (złącza rozbieralne trzeba otworzyć i skontrolować je wewnątrz). Należy także sprawdzić szczelność obudowy silnika, aby uniknąć problemów spowodowanych zawilgoceniem tego elementu. Przy okazji sprawdź stan łożysk i simmeringów. 

Czym różni się serwis roweru elektrycznego od zwykłego?

Często pytacie nas, czym różni się serwis roweru elektrycznego od zwykłego? Na pierwszy rzut oka oba typy jednośladów niewiele się różnią, ale prawda wygląda zupełnie inaczej. Praktycznie każdy ebike na rynku to skomplikowana konstrukcja wykonana z nowoczesnych materiałów. Wszystkie mechanizmy działają w nim z dużą precyzją, dlatego nawet minimalne zmiany parametrów pracy mogą skutkować ich uszkodzeniem. 

Nieusunięta w porę usterka w klasycznym rowerze skutkuje koniecznością wymiany elementu o wartości maksymalnie kilkuset złotych (dotyczy to przeciętnej klasy roweru rekreacyjnego). Zaniedbane uszkodzenie w rowerze elektrycznym z reguły kończy się wymianą podzespołu o wartości często przekraczającej tysiąc złotych. I wcale nie chodzi tutaj o główne elementy pojazdu. Dlatego skorzystaj z naszego harmonogramu serwisowego roweru elektrycznego, aby cieszyć się długą i bezawaryjną jazdą.

Potrzebujesz lepszej baterii?

Zamontuj Baterię City Lion do E-bike
i zwiększ zasięg swojego roweru elektrycznego!

Picture of Marcin Świder
Marcin Świder

Współtworzę City Lion od grudnia 2019 roku. Produkujemy i montujemy zestawy akumulatorów do lekkich pojazdów elektrycznych. W ciągu trzech lat staliśmy się najpopularniejszym europejskim producentem akumulatorów do hulajnóg elektrycznych. Od 2023 roku produkujemy również akumulatory do rowerów elektrycznych.

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Powrót na górę strony

© City Lion - Polski producent baterii, zasilamy europejską elektromobilność.

Pokonaj nawet 100 km więcej na jednym ładowaniu!
Zainwestuj w lepszą baterię do Twojego roweru elektrycznego lub hulajnogi i jedź dalej!
5/5
5/5
Zasięg znacząco się zwiększył. Nawet osoba bez doświadczenia poradzi sobie z zamontowaniem takiej baterii! - Edyta
5/5
5/5
Bateria jest bardzo wydajna. Zawsze rozpędzam się do maksymalnej prędkości, dojeżdżam naprawdę daleko i mam ją jeszcze połowę naładowania. - Michał
5/5
5/5
Wszystko działa idealnie. Instalacja była dość łatwa. Zacząłem jeździć do pracy hulajnogą z baterią dodatkową i jestem bardzo zadowolony. - Antoni
5/5
5/5
Bateria sprawuje sie świetnie, spełnia zdecydowanie moje oczekiwania. Montaż jest bardzo prosty i nie pochłania wiele czasu - Mikołaj
5/5
5/5
Bateria sprawuje się świetnie. Mimo pokaźnej wielkości nadal jestem zaskoczony, że nie przeszkadzać ani troche w jeździe. - Rafał
[]