Przejdź do treści

Ile kosztuje naładowanie baterii w rowerze elektrycznym? Przykłady obliczeń

Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje naładowanie baterii w rowerze elektrycznym, mamy dla Ciebie szybką odpowiedź: 0,69 zł. Tyle kosztuje naładowanie typowej baterii do roweru (36 V 15 Ah) przy średniej cenie prądu 1,15 zł za 1 kWh. Sprawdź nasze przykłady, aby dowiedzieć się, jak precyzyjnie obliczyć koszt naładowania baterii w Twoim rowerze elektrycznym i ile kosztuje przejechanie nim 100 km. 

Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje naładowanie baterii w rowerze elektrycznym, mamy dla Ciebie szybką odpowiedź: 0,69 zł. Tyle kosztuje naładowanie typowej baterii do roweru (36 V 15 Ah) przy średniej cenie prądu 1,15 zł za 1 kWh. Sprawdź nasze przykłady, aby dowiedzieć się, jak precyzyjnie obliczyć koszt naładowania baterii w Twoim rowerze elektrycznym i ile kosztuje przejechanie nim 100 km. 

Picture of Marcin Świder
Marcin Świder

11 lipca 2024

W tym artykule:

Potrzebujesz lepszej baterii?

Zamontuj Baterię City Lion do E-bike
i zwiększ zasięg swojego roweru elektrycznego!

Ile kosztuje naładowanie roweru elektrycznego?

To, ile kosztuje naładowanie roweru elektrycznego, zależy przede wszystkim od dwóch czynników: pojemności baterii oraz ceny prądu. Na cenę pośrednio wpływa również sprawność ładowarki, ale większość tych urządzeń posiada sprawność ok. 90%, więc nawet dla dokładnych obliczeń możemy przyjąć taką wartość parametru. 

Standardowe baterie do roweru mają pojemność od 300 Wh do 700 Wh, a uśredniona cena prądu w 2024 roku wraz z jego przesyłem wynosi 1,15 zł za 1 kWh (brutto). Z danych tych wynika, że naładowanie roweru elektrycznego kosztuje od 0,38 zł (bateria 300 Wh) do 0,89 zł (bateria 700 Wh). 

Jak obliczyć koszt ładowania akumulatora?

Aby obliczyć koszt ładowania akumulatora, skorzystaj z poniższego wzoru: 

Koszt ładowania = (pojemność baterii Wh) / sprawność ładowarki %) x (cena prądu za 1 kWh) / 1000)

Wzór 1. Wzór na obliczanie kosztu ładowania baterii elektrycznej

Jak widzisz, do dokładnych obliczeń wg tego wzoru potrzebna jest pojemność baterii wyrażona w watogodzinach (Wh). Tymczasem najczęściej baterie do roweru elektrycznego opisuje się za pomocą napięcia znamionowego (V) oraz pojemności wyrażonej w amperogodzinach (Ah). Aby na podstawie tych danych obliczyć pojemność Twojej baterii w watogodzinach, zastosuj poniższy wzór:

Pojemność baterii (Wh) = napięcie znamionowe (V) x pojemność w amperogodzinach (Ah)

Wzór 2. Wzór na konwersję napięcia i amperażu baterii na watogodziny

Przykłady obliczeń:

  1. Bateria do E-Bike o parametrach 36 V 15A posiada pojemność 540 Wh (36 x 15 = 540 Wh). 
  2. Wydajna bateria do roweru elektrycznego o parametrach 48 V 19,2Ah posiada pojemność 922 Wh.
  3. Koszt naładowania roweru elektrycznego z baterią do E-Bike 36 V 15A (540 Wh) wynosi 0,69 PLN, ponieważ po podstawieniu parametrów otrzymujemy: 
    Koszt ładowania = (540 / 0,9) x (1,15 / 1000) = 600 Wh x 0,00115 PLN = 0,69 PLN
  4. Naładowanie wydajnej baterii w rowerze o parametrach 48 V 19,2 Ah (922 Wh) kosztuje 1,18 PLN, ponieważ po podstawieniu wartości do wzoru otrzymujemy:
    Koszt naładowania = (922 / 0,9 ) x 0,00115 = 1,1781 PLN

Ile kosztuje przejechanie 100 km rowerem elektrycznym?

Jeszcze prościej możesz obliczyć, ile kosztuje przejechanie 100 km rowerem elektrycznym. Zależy to od ceny prądu oraz zużycia energii elektrycznej przez e-bike’a na wskazanym dystansie. Uśrednioną ceną prądu już znasz, a na ten drugi parametr wpływa wiele czynników takich, jak:

  • dynamika jazdy, 
  • wybrany tryb wspomagania, 
  • waga rowerzysty i pojazdu,
  • warunki atmosferyczne, 
  • a nawet ciśnienie w oponach i stan łożysk w piastach kół.

Dlatego zużycie energii elektrycznej przez e-bike’a waha się w przedziale od 0,5 do 1 kWh. Na potrzeby naszych obliczeń możemy przyjąć wartość uśrednioną, czyli 0,75 kWh / 100 km i skorzystać z następującego wzoru:

Koszt przejechania 100 km rowerem elektrycznym = Zużycie energii (kWh) x Cena prądu za 1 kWh (PLN)

Wzór 3. Wzór na obliczanie kosztów przejechania 100 km rowerem elektrycznym

Po podstawieniu naszych wartości dowiadujemy się, że średni koszt przejechania 100 km rowerem elektrycznym to ok. 0,86 PLN, minimalny wynosi 0,57 zł, a maksymalny 1,15 PLN. 

Czy rower elektryczny pobiera dużo prądu?

Nie, rower elektryczny nie pobiera dużo prądu w porównaniu do innych urządzeń elektrycznych. Na przykład typowa lodówka średnio zużywa ok. 1 – 2 kWh dziennie, czyli ilość energii, na której e-bikiem pokonać można nawet ponad 250 km.

Elektryczny czajnik o mocy 2000 W w ciągu trzech minut, potrzebnych do zagotowania wody, zużyje ok. 100 Wh. Oznacza to, że pięć zagotowań w ciągu doby pochłania prawie tyle samo energii, co jedno naładowanie baterii do roweru 36V 15A.

Jeszcze korzystniej rower wypada w porównaniu z e-samochodem. Większość tych pojazdów potrzebuje ok 15 – 20 kWh na pokonanie 100 km, czyli ilość energii, którą w rowerze elektrycznym umożliwiałaby przejechanie od 2000 do ponad 2600 km. 

Potrzebujesz lepszej baterii?

Zamontuj Baterię City Lion do E-bike
i zwiększ zasięg swojego roweru elektrycznego!

Picture of Marcin Świder
Marcin Świder

Współtworzę City Lion od grudnia 2019 roku. Produkujemy i montujemy zestawy akumulatorów do lekkich pojazdów elektrycznych. W ciągu trzech lat staliśmy się najpopularniejszym europejskim producentem akumulatorów do hulajnóg elektrycznych. Od 2023 roku produkujemy również akumulatory do rowerów elektrycznych.

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Powrót na górę strony

© City Lion - Polski producent baterii, zasilamy europejską elektromobilność.

Pokonaj nawet 100 km więcej na jednym ładowaniu!
Zainwestuj w lepszą baterię do Twojego roweru elektrycznego lub hulajnogi i jedź dalej!
5/5
5/5
Zasięg znacząco się zwiększył. Nawet osoba bez doświadczenia poradzi sobie z zamontowaniem takiej baterii! - Edyta
5/5
5/5
Bateria jest bardzo wydajna. Zawsze rozpędzam się do maksymalnej prędkości, dojeżdżam naprawdę daleko i mam ją jeszcze połowę naładowania. - Michał
5/5
5/5
Wszystko działa idealnie. Instalacja była dość łatwa. Zacząłem jeździć do pracy hulajnogą z baterią dodatkową i jestem bardzo zadowolony. - Antoni
5/5
5/5
Bateria sprawuje sie świetnie, spełnia zdecydowanie moje oczekiwania. Montaż jest bardzo prosty i nie pochłania wiele czasu - Mikołaj
5/5
5/5
Bateria sprawuje się świetnie. Mimo pokaźnej wielkości nadal jestem zaskoczony, że nie przeszkadzać ani troche w jeździe. - Rafał
[]